Naar aanleiding van de werksessie …

Beste Alex,

Naar aanleiding van de bijeenkomst gisteravond wil ik het onderstaande aan je kwijt.

Het was prettig om kennis te maken met elkaar van gedachten te wisselen. Ook de visie van de seniorenstad kwam naar voren en spreekt me aan. De tijd was echter te kort om wat dieper op het een en ander in te gaan. Gaarne wil ik jouw mijn visie van een “seniorenstad” nader toelichten.

Van de locaties die je noemt gaat mijn voorkeur uit naar Ede. Ede ligt niet in de Randstad maar biedt daarentegen weer vele voordelen zoals natuur e.d. Ede is geen kleine gemeente, ik lees zo’n 106.000 duizend inwoners. Dat geeft natuurlijk veel mogelijkheden.

Mijn visie op seniorenstad is de volgende:

Het kan een woonwijk zijn met veel laagbouw met zo hier en daar waar nodig gestapelde laagbouw. Onder laagbouw versta ik gelijkvloerse woningen. Dus geen trappen in huis. Dit vraagt uiteraard wat meer grondoppervlak. Denk je aan de bouw van “eengezinswoningen” dan is een later, indien nodig, aan te brengen interne traplift een mogelijkheid. Gestapelde laagbouw is niet zo aantrekkelijk aangezien je dan weer met buitentrappen te maken krijgt en een traplift moeilijk is te realiseren (slijtage, onderhoud en vandalisme). Gestapelde laagbouw met drie à vier etages zouden van een interne lift kunnen worden voorzien. De deuren in de woningen dienen wat breder te zijn ivm het gebruik van een rolstoel.

De wijk dient autoluw te zijn zonder doorgaand verkeer. Wel moet het mogelijk zijn je auto voor de deur te kunnen parkeren. Desnoods op je eigen oprit zodat de auto’s van de straat zijn waardoor deze straten wat smaller kunnen worden maar wel breed genoeg zijn voor de hulpdiensten. Ook kunnen er verkeerspollers worden geplaatst om de hulpdiensten sneller toegang tot de wijk te geven. Dus van meerdere zijden aanrijdbaar. Maar dat is kostbaar. Maar je moet voorkomen dat er doorgaand verkeer gaat plaatsvinden aangezien je als automobilist altijd op zoek bent naar de korste weg (de z.g. sluiproutes). Verder moeten er voldoende fietspaden worden aangelegd.

collage02-1024x582

De stoepen dienen de breedte te hebben van twee rolstoelen die elkaar makkelijk kunnen passeren en geen opstakels van lantarenpalen, verkeersborden etc etc. Ook bij de straathoeken dienen de stoepranden verlaagd te zijn tot straatniveau waardoor het voor rolstoelers makkelijker is om over te steken. Dit geldt uiteraard ook voor de toegankelijkheid tot gebouwen. Dit wordt nog wel eens vergeten.

De woningen dienen van de nodige domotica te worden voorzien zodat ze levensbestendig zijn. Ook de energievoorziening kan plaats vinden door zonnepanelen op het dak te plaatsen. Er zijn ook al nieuwe cv-installaties op de markt die zeer energiezuinig zijn.

Wijkvoorzieningen

Om prettig en veilig te kunnen wonen mag/moet de wijk ruim van opzet en overzichtelijk zijn. Veel groen, zitbankjes, bomen, laag struikgewas en waterpartijen en hier en daar een grasveldje. Ook een “binnenparkje” waar je wat kunt wandelen of de hond kan uit laten. Dit trekt veel vogels aan en voor de kleinkinderen is het leuk om de eendjes te voeren. Maar ook voor de afwatering (tijdens hevige regenbuien) is het belangrijk dat er voldoende wateropvang is.

Het hang- en sluitwerk dient van goede gecertificeerde kwaliteit te zijn. Geef inbrekers weinig kans. Zorg voor voldoende verlichting ook bij de woningen. Inbrekers houden er niet van dat ze opvallen. Werk samen met de wijkagent, de wijkmanager van de gemeente (wijkpost)’, wijkverpleging.

Bij de gestapelde laagbouw is het mogelijk om voorzieningen zoals een apotheek, fysiotherapeut, prikpost, huisarts, kapper, klein restaurant, biljartkamer, ontspanningsruimte voor wat grotere groepen, onder te brengen (sport en spel).

Wat de bewinkeling betreft ben ik geen voorstander van grootgrutters. Dit geeft overlast voor de omwonenden, veel verkeer, laden/lossen, etc. Hou het klein, probeer de wat kleinere middenstander terug te krijgen. De slager, bakker, bloemist, fietsenwinkel, stomerij, slijterij, dierenwinkel, huishoudelijke artikelen, schepijs- annex klein restaurant met terras. Zorg ervoor dat er een fietspad door het winkelgebied loopt, dit trekt ook passanten. Goed voor de middenstand. Kleed het winkelgebied aan met groen, zitjes, fontein, you name it.

Als er een kleine supermarkt komt, probeer deze dan met elektrische auto’s te bevoorraden. Dit geeft minder geluidshinder en milieu overlast. Ook het bestellen via internet van boodschappen kan de behoefte aan de dagelijkse benodigdheden oplossen voor de wat minder ter been zijnde ouderen. Denk hierbij aan “Albert” “Dely XL” etc.

Openbaar vervoer

Het is belangrijk om openbaar vervoer in de buurt te hebben. Denk hierbij aan een ouderenbus, busvervoer wat aansluiting geeft op de trein.

Nou, dit waren dan wat gedachtenspinsels die bij mij zijn opgekomen hoe ik een seniorenstad zie.

mvrgr,

André Langelaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.